“Aşk, katı, gündelik
gerçek yığınlarının arasındaki çatlaklarda yeşerir.”
Thomas Hardy
Thomas
Hardy. Kırsal yaşamı kitaplarına taşıyan İngiliz yazar. Pastorali romanlarına
zengin bir kurguyla birlikte entegre eden Thomas Hardy’in aşk ve ihanet
temalarını ustaca kullanarak oluşturduğu melodram kitaplarının özünü
oluşturmaktadır. Hardy’in eserlerinde sıklıkla kullandığı düşsel Wessex bölgesi
mekan olarak seçilmektedir. Çılgın Kalabalıktan Uzak ise bu mekanın
kullanıldığı ilk eseridir. Farklı sınıflardan olan üç erkek karakterin,
Bathsheba Everdene isimli güzel çiflik sahibinin kalbini kazanmak için
yaşadıkları çatışmalar romanın konusunu oluşturmaktadır. Kişilik olarak da
birbirinden tezat olan karakterlerin kırsal hayattaki maceraları kalabalıktan
uzak bir gurubun çılgınlığını sunmaktadır.
“Ne var ki, çoğu zaman, kötülük
yapmama kararı alınıncaya kadar iş işten öylesine geçer ki, kötülük yapmak
artık kaçınılmaz olur.”
Gabriel Oak
disiplinli, becerikli bir çiftçidir. Tek başına bir yaşam süren Oak’ın
hayatında iki farklı dönüm noktası vardır; Bathsheba ile tanıştığı zaman ve
bütün mal varlığını yitirdiği an. Karşılaştığı kıza bir süre sonra aşık olan
Oak büyük bir reddedilişin ardından kendisini işine adar, ancak bulunduğu köyü
bütün sürüsünün ölmesiyle terk etmek, yeni başlangıç yapmak zorunda kalır. Bir
tesadüfler zincirine kapılan Gabriel’ın yolu yine Bathsheba ile kesişir fakat
kız kendisine kalan büyük bir mirasın sahibi, Gabriel ise bir işçidir artık.
Çalışkanlığı ile yeni geldiği ortamda hızlı bir şekilde saygı kazanan Oak’ın
okuyucunun gözünde daha da yükselmesine sebebiyet verecek diğer karakterler de
bu küçük topluluğa bir vakit geçtikten sonra katılır. İdeal bir karakter olarak
çizilmiş Gabriel’ın tamamen zıttı olan Çavuş Troy, Bathsheba’in duygusal
sınavında ilk kazanan olur ama sorumsuz biri olan Troy aynı zamanda sırlarla
çevrilidir. Genç kızın yaptığı hatalardan biri bu Çavuş’a kalbini teslim etmek
olur. Zengin fakat saplantılı çiftlik
sahibi Boldwood ise erkek karakterler arasında en yüksek statüye sahiip
olandır, bu statülerin, kişinin özünü belirlemediğini gösteren son temsildir.Bathsheba’nin
yönettiği oyunda kukla olan bu karakterler aynı zamanda kendi kaderleri ile
sınanmaktadır. Aralarında sadece Oak’ın
kendi kararlarını mantıklı bir akılla verdiği görülmektedir. Diğer iki karakter ise farklı kötülüklere
olta atmış, geri çekmeyi bir balık yakalamayı beklemektedir. Lakin iğnede ölü
bir solucandan başka bir şey yoktur.
“Aşk, var olan bir zayıflık içinde
var olabilecek olan bir güçtür.”
Aynı kişiye
duyulan aşkın farklı boyutları Thomas Hardy’nin kitabındaki temel olay örgüsünü
meydana getirmektedir. Oak dürüst bir hayat sürmeye devam ederken, Troy
ihanetin ne kadar acı ve ekşi olduğunu Bathsheba’ye tattırır, Boldwood kendi
özünü kaybeder. Bütün bunların merkezinde olan genç kız ise dünyanın ona ait
olmadığını öğrenerek duygusal yüklerinden sıyrılmak için zorlu bir mücadele
verir. Hardy akıcı dili ile bu olayların hepsini bir kıra dağıtmayı
başarmıştır.